o Rób tak – nie rób tak.
o Tworzenie kół i szeregów.
o Wyścig spętanych.
o Kulawe liski.
o Rozwijanie szybkości, skoczności i zwinności.
o Kształtowanie szybkiej reakcji na sygnały słuchowe.
o Znajomość zasad przepisów zabaw ruchowych.
o Obwód stacyjny.
o Wdrażanie do współpracy i współzawodnictwa zespołowego.
o Wdrażanie uczniów do zespołowego działania podczas przygotowania przyrządów do ćwiczeń.
o Przybliżenie atmosfery zajęć lekcyjnych przyszłym uczniom.
- potrafi wykonywać ćwiczenia gimnastyczne z przyborem i na torze przeszkód ( stacyjny obwód ćwiczeń );
- otacza opieką młodszych od siebie kolegów.
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna.
Liczba ćwiczących: 26 dzieci ( 16 chłopców, 10 dziewcząt).
Literatura: R.Trześniowski „Gry i zabawy ruchowe”, M. J. Kołodziejowie „Wybrane lekcje wychowania fizycznego w nauczaniu początkowym”.
Metody: oglądowe, słowne, praktyczne ( pojedynczych ćwiczeń ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana )
Zasady: świadomości, aktywności, poglądowości, samodzielności, przystępności.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.
Pomoce:10 pachołków w czterech kolorach, 30 szarf w czterech kolorach, 6 piłek do mini-koszykówki, 10 miękkich piłeczek, miękkie klocki piankowe do ćwiczeń firmy „WESCO”, kolorowe pachołki, miękkie piłeczki, instrukcje do ćwiczeń na kartkach.
Przebieg i organizacja zajęć:
I. Organizacja lekcji.
1.Zbiórka.
2.Sprawdzenie gotowości do zajęć.
3. Powitanie przybyłych na zajęcia przedszkolaków i ich nauczycieli przez ucznia klasy pierwszej.
4. Motywowanie uczniów do aktywnego udziału w zajęciach.
5. Podanie zadań lekcji.
II. Rozgrzewka, psychomotoryka, profilaktyka.
1. Zabawa „Złap swoją parę”.
Ustawienie w dwuszeregu naprzeciwko siebie, w odległości 4-5 kroków. Na hasło złap swoją parę! dzieci z wyznaczonego szeregu rozbiegają się po sali, a pozostali uczestnicy zabawy biegną za nimi, aby pochwycić swojego partnera, po czym przyprowadzają go na miejsce rozpoczęcia zabawy.
2. Zabawa „Rób tak – nie rób tak”.
Ustawienie w rozsypce. Prowadzący wykonuje różne czynności ramion, nóg, tułowia, głowy. Dzieci naśladują jego ruchy na hasło - rób tak. Na hasło nie rób tak – dzieci nie wykonują ćwiczeń.
3. Marsz dookoła sali, pobranie szarf.
4. W staniu – przewlekanie szarfy od dołu do góry i odwrotnie.
5. W staniu, szarfa ułożona na podłodze – przeskoki obunóż przez szarfę.
6. Siad klęczny, ramiona wyprostowane w górę, szarfa trzymana za końce – skłony boczne.
7. Siad skrzyżny, szarfa złożona na pół – przekładanie ponad głową szarfy z dłoni do dłoni.
8. Stojąc w dwójkach tyłem do siebie, w odległości 1 kroku – skłon w przód, wymiana szarf dołem między nogami, wyprost, wymiana szarf ponad głowami.
9. Stojąc na jednej nodze, szarfa trzymana w dłoniach, zaczepiona o stopę drugiej nogi – unoszenie nogi do góry.
10. Leżenie tyłem, ramiona wyprostowane, uniesione w górę, szarfa trzymana w dłoniach – unoszenie nóg w górę, dotykanie stopami szarfy.
11. Leżenie przodem, naprężona szarfa trzymana w dłoniach, ramiona wyprostowane w przód – unoszenie ramion z tułowiem ponad podłogę.
III. Realizacja głównego zadania zajęć – rozwijanie ogólnej sprawności motorycznej poprzez gry i zabawy z szarfą.
1. Zabawa „Znajdź swój kolor”.
Dzieci biegają w dowolnych kierunkach. Na sygnał ustawiają się szybko w szeregu za pachołkiem w kolorze swojej szarfy.
2. Zabawa „Tworzenie kół i szeregów”. Dzieci swobodnie biegają w różnych kierunkach po ograniczonym terenie. Na gwizdek ustawiają się w zespołach utworzonych wg kolorów szarf w szeregu, dwuszeregu, rzędach, kołach przy odpowiednich pachołkach.
3. „Kulawe liski”.
Dzieci poruszają się na czworakach w dowolnych kierunkach. Na hasło kulawe liski unoszą nogę i wkładają złożoną szarfę pod kolano jednocześnie zginając nogę i przemieszczają się za pomocą rąk i jednej nogi. Po dojściu na wyznaczone miejsce następuje zmiana nogi ugiętej.
4. Wyścigi rzędów.
Bieg do pierwszej szarfy, przewlekanie się sposobem od góry.
Bieg do pachołka, okrążenie go.
Skoki do drugiej szarfy, przewlekanie się sposobem od dołu.
5. „Wyścig spętanych”. Pierwsi zawodnicy z każdego zespołu zakładają szarfy na nogi, na wysokości kostek (szarfa umieszczona ponad stopami powinna utworzyć ósemkę). Zawodnik stara się jak najszybciej dotrzeć do półmetka, nie gubiąc szarfy. Za półmetkiem zdejmuje szarfę i wraca biegiem na linię startu.
6. Przekazywanie szarfy.
Dzieci siedzą w rzędach w siadzie skrzyżnym. Pierwszy zawodnik z każdego zespołu trzyma w dłoniach szarfę. Na sygnał prowadzącego zawodnicy posiadający szarfę wstają, przewlekają ją w dowolny sposób, a następnie siadają i przekazują sąsiadowi z tyłu. Wygrywa zespół, którego zawodnicy pierwsi ukończą zadanie.
7. Stacyjny obwód ćwiczeń.
Uczniowie podzieleni na cztery zespoły podchodzą do kolejnych stacji, odczytują instrukcje do ćwiczeń i je realizują. Na sygnał prowadzącego przechodzą do kolejnej stacji.
Stacja pierwsza
Bieg slalomem do półmetka, przewlekanie szarfy sposobem od nóg, powrót slalomem.
Stacja druga
Wykonanie przeskoków obunóż przez szarfy rozłożone na podłodze, powrót biegiem.
Stacja trzecia
Pokonywanie dowolnym, ale bezpiecznym sposobem miękkiego toru przeszkód ułożonego z klocków piankowych.
Stacja czwarta
Rzuty do kosza.
8. Goście na stacji trzeciej.
Dzieci z przedszkola pokonują miękki tor przeszkód.
9. Zabawa integrująca „piłeczki w kole”.
Uczniowie zapraszają do kręgu dzieci z przedszkola. Wszyscy siedzą skrzyżnie. Toczą piłeczkę do siebie: uczniowie – przedszkolakom, przedszkolaki – uczniom. Prowadzący wprowadza do zabawy coraz więcej piłeczek.
V. Zakończenie zajęć.
- Niekosztowne upominki.
Dzieci ustawione są w dwóch szeregach i przekazują sobie „niekosztowne upominki”. Mogą to być miłe słowa, przyjazny uśmiech, podziękowanie.
Na zakończenie dzieci z przedszkola otrzymują na pamiątkę spotkania kolorowe gwiazdki wykonane przez uczniów.
- Pożegnanie gości.
Wspólne podziękowania za spotkanie i aktywną pracę. Ocena własnej aktywności przez uczniów i dzieci z przedszkola.
Opracowała i przeprowadziła
Elżbieta Draws